Vok Meri-Kaarina Osk – Vesihuollon Yleiset toimitusehdot – Osuuskuntakokous 12.6.2022
VESIHUOLLON YLEISET TOIMITUSEHDOT
1. Soveltamisala
Vesihuoltolaitoksella (jäljempänä ”laitos”) on yleiset toimitusehdot, joilla tarkoitetaan vesihuoltolaitoksen verkostoon liittämisestä sekä laitoksen palvelujen toimittamisesta ja käyttämisestä tehtäviin sopimuksiin liitettäviä yleisiä ehtoja.
Näitä yleisiä toimitusehtoja noudatetaan laitoksen ja asiakkaan välisissä sopimussuhteissa liitettäessä kiinteistö laitokseen ja käytettäessä laitoksen palveluja.
Tarvittaessa laitos voi tehdä teollisuuslaitoksen tai muun elinkeinonharjoittajan kanssa erillisen sopimuksen, jolla voidaan poiketa näiden yleisten toimitusehtojen sisällöstä.
2. Voimaantulo
Kun päätös yleisten toimitusehtojen käyttöönotosta tai muuttamisesta on tehty, laitos tiedottaa asiakkaille asiasta vähintään kolme (3) kuukautta ennen yleisten toimitusehtojen tai muutosten voimaantuloa.
3. Soveltamisjärjestys
Oikeuksia ja velvoitteita määriteltäessä otetaan asiakirjat huomioon seuraavassa järjestyksessä: pakottava lainsäädäntö, lainsäädäntöön perustuvat viranomaismääräykset, sopimus sopimusehtoineen, yleiset toi- mitusehdot, laitoksen taksa tai hinnasto ja palvelumaksuhinnasto.
4. Määritelmät
4.1 Vesihuoltolaitos
Vesihuoltolaitos on vesihuoltolain 3 §:n 3 kohdassa tarkoitettu laitos, joka huolehtii yhdyskunnan vesihuollosta.
Laitoksen internetsivuilla www.vokmeri-kaarina.fi on nähtävänä kartta tai muu selvitys laitoksen toiminta- alueesta, kulloinkin voimassa olevat yleiset toimitusehdot ja taksa ja/tai hinnasto.
4.2 Vesihuolto
Vesihuollolla tarkoitetaan vedenhankintaa eli veden johtamista, käsittelyä ja toimittamista talousvetenä käytettäväksi sekä viemäröintiä eli jäteveden poisjohtamista.
4.3 Asiakas
Asiakkaalla tarkoitetaan kiinteistön omistajaa, kiinteistön haltijaa tai muuta osapuolta, joka on vesihuoltolaitoksen sopijapuoli.
4.4 Liittyjä
Liittyjällä tarkoitetaan asiakasta, joka on laitokseen liitettävän tai liitetyn kiinteistön omistaja. Liittyjällä tarkoitetaan myös luovutuksensaajaa, jolle sopimus on siirretty kiinteistön omistajan vaihtuessa.
4.5 Kuluttaja
Kuluttajalla tarkoitetaan kuluttajansuojalain (38/1978) 1 luvun 4 §:ssä tarkoitettua asiakasta, joka on luonnollinen henkilö ja joka tekee laitoksen kanssa sopimuksen liittymisestä tai laitoksen palvelujen toimittamisesta.
Siltä osin kuin ei toisin erikseen sanota, asiakasta koskevia ehtoja sovelletaan myös kuluttajaan.
4.6 Kiinteistön haltija
Kiinteistön haltijalla tarkoitetaan asiakasta, joka hallitsee laitoksen verkostoon liitettyä kiinteistöä tai
rakennusta liittyjän kanssa tekemänsä maan- tai huoneenvuokrasopimuksen perusteella.
4.7 Liittämiskohta
Liittämiskohdalla tarkoitetaan tonttijohtojen ja yleisten johtojen liittämiskohtaa.
Liittämiskohdassa katsotaan laitoksen vesijohto- ja viemäriverkoston kunnossapitovelvollisuus päättyväksi.
4.8 Kvv-laitteisto
Kiinteistön vesihuoltolaitteistoja (kvv-laitteistoja) ovat kiinteistön laitteistot talous- ja jäteveden johtamiseksi. Tonttijohtoja ovat tonttivesijohto ja tonttiviemäri.
Tonttivesijohto on talousveden johtamista varten asennettu liittämiskohdan ja kiinteistön vesimittarin välinen johto.
Tonttiviemäri on liittämiskohdan ja rakennuksen välinen jätevesiviemäri.
4.9 Toiminta-alue
Toiminta-alue on vesihuoltolain 3 §:n 4 kohdassa tarkoitettu maantieteellinen alue, jolla vesihuoltolaitos huolehtii vesihuollosta sen mukaan kuin vesihuoltolaissa säädetään.
4.10 Viemärivesi
Viemärivedellä tarkoitetaan jätevettä sekä muita vesiä, jotka johdetaan tai kulkeutuvat kiinteistöltä laitoksen jätevesiviemäriin.
4.11 Viemäri
Viemärillä tarkoitetaan jätevesiviemäriä.
4.12 Taksa, hinnasto, palvelumaksuhinnasto
Taksalla ja/tai hinnastolla tarkoitetaan asiakirjaa, jossa ilmoitetaan maksut, joita laitos perii vesihuoltoon liitty- misestä ja vesihuollon käytöstä. Lisäksi laitoksella voi olla erillinen palvelumaksuhinnasto laitoksen tarjoamista muista palveluista. Edellä mainitut asiakirjat ovat luettavissa laitoksen internetsivuilla www.vokmeri-kaarina.fi.
5. Liittäminen
5.1 Liittämiskohdan yksilöiminen
Tarvittaessa liittämiskohta yksilöidään sopimuksessa sanallisesti tai laitos merkitsee sen rakennuslupa-asiakirjoihin ja sopimuksen liitteenä olevaan karttaan.
5.2 Liittymä ja käyttösopimus
Liittyjä antaa liittymä- ja käyttösopimuksessa tarvittavat tiedot kiinteistöstä ja liittymän kohteesta.
6. Sopimus
6.1 Vesihuollon sopimukset
Vesihuollon sopimuksia ovat liittymis- ja käyttösopimus.
Liittymis- ja käyttösopimus koskee kiinteistön liittämistä laitoksen verkostoon ja laitoksen palvelujen toimittamista ja käyttämistä. Sen osapuolet ovat liittyjä ja laitos.
Sopimukset tehdään kirjallisesti tai sähköisesti.
6.2 Sopiminen liittymisestä
Kun laitos on hyväksynyt liittymishakemuksen, tehdään liittyjän ja laitoksen kesken sopimus liittymisestä.
6.3 Sopiminen käytöstä
Kiinteistöllä, jota voimassa oleva liittymissopimus koskee, voi olla voimassa myös erillinen käyttösopimus. Liittyjän ja laitoksen välinen käyttösopimus on voimassa toistaiseksi.
Laitos voi tehdä käyttösopimuksen myös kiinteistön haltijan kanssa, kun liittyjä antaa siihen kirjallisen suostu- muksensa ja jos laitoksella ei ole liittyjältä erääntyneitä maksuja koskevia saatavia. Lisäksi laitos voi edellyttää, että kiinteistöä koskeva liittymismaksu on maksettu. Jos samalla kiinteistöllä on useita haltijoita (muita kuin liittyjä), näiden kanssa tehdään yksi käyttösopimus.
Muun kuin liittyjän kanssa käyttösopimus voidaan tehdä myös määräajaksi.
Kun kiinteistön haltijan ja laitoksen välisen käyttösopimuksen voimassaolo päättyy irtisanomisen tai määrä- ajan kulumisen johdosta, noudatetaan liittyjän ja laitoksen välistä käyttösopimusta ilman eri toimenpiteitä päättymispäivästä alkaen.
6.4 Sopimusehtojen muuttaminen
Laitoksella on oikeus tehdä sopimukseen lainsäädännön muutoksista, viranomaisten päätöksistä tai olosuhteiden olennaisista muutoksista johtuvia muutoksia. Lisäksi laitoksella on oikeus tehdä vähäisiä sopimusehtojen muutoksia, jotka eivät vaikuta sopimussuhteen keskeiseen sisältöön. Maksujen muuttamisesta on sanottu koh- dassa 7.2.
Laitos lähettää asiakkaalle hyvissä ajoin ennen sopimuksen muuttamista ilmoituksen siitä, miten ja mistä ajankohdasta sopimusehdot muuttuvat ja mikä on muutoksen peruste. Jos muutoksen perusteena on muu kuin lainsäädännön muutos tai viranomaisen siihen perustuva päätös, muutos saa tulla voimaan aikaisintaan yhden (1) kuukauden kuluttua ilmoituksen lähettämisestä.
6.5 Sopimuksen irtisanominen
Liittymissopimus:
Laitos saa irtisanoa liittymissopimuksen vain, jos sopimuksen pitäminen voimassa on kiinteistön vedenkulutuksen tai kiinteistöltä viemäriin johdettavan jäteveden laadun tai määrän olennaisen muuttumisen vuoksi kohtuutonta.
Liittyjä saa irtisanoa liittymissopimuksen laitoksen toiminta-alueella vain, jos kiinteistölle on myönnetty vapautus liittämisvelvollisuudesta vesihuoltolain 11 §:n perusteella. Laitos erottaa liittyjän kustannuksella tämän kvv- laitteistot verkostosta.
Kun liittymissopimus päättyy, päättyy myös kiinteistöä koskeva käyttösopimus.
Käyttösopimus:
Laitos saa irtisanoa käyttösopimuksen, jos vesihuollon palvelu on keskeytetty ja sopimuksen voimassapitämi- nen on kohtuutonta. Lisäksi käyttösopimus päättyy ilman irtisanomista, kun liittymissopimus irtisanotaan.
Muun asiakkaan kuin liittyjän tulee irtisanoa laitoksen kanssa tekemänsä käyttösopimus luopuessaan kiinteis- tön hallinnasta. Jos sopimusta ei irtisanota, se päättyy viimeistään, kun liittymissopimus irtisanotaan.
Edellä mainittu asiakas ilmoittaa laitokselle käyttösopimuksen irtisanomisesta viimeistään kaksi viikkoa ennen sopimuksen haluttua päättymisajankohtaa. Ilmoituksen saatuaan laitos ilmoittaa siitä liittyjälle. Samalla laitos muistuttaa liittyjää siitä, että liittyjän ja laitoksen välistä käyttösopimusta noudatetaan kiinteistön haltijan sopi- muksen päättymispäivästä alkaen.
Asiakkaan tulee myös ilmoittaa sopimuksen päättymispäivän mittarinlukema laitokselle.
Yhteiset ehdot:
Silloin kun asiakkaalla on oikeus irtisanoa laitoksen kanssa tekemänsä sopimus, irtisanominen tulee tehdä
kirjallisesti vähintään kaksi viikkoa ennen haluttua sopimuksen päättymisajankohtaa.
Liittymis- ja käyttösopimuksen päättyessä laitoksella on oikeus erottaa liittyjän kustannuksella kiinteistön
laitteistot verkostaan.
Kun käyttösopimus päättyy, laitoksella on oikeus erottaa asiakkaan kustannuksella kiinteistön laitteistot
verkostaan, jos liittyjän liittymissopimus ei ole voimassa. Sopimuksen irtisanominen ei vapauta asiakasta
maksu- velvollisuutensa täyttämisestä eikä aiheuttamiensa vahinkojen korvaamisesta.
Laitos ei vastaa sopimuksen päättymisen jälkeen asiakkaalle, kiinteistölle tai kolmannelle vedestä tai
viemärivedestä mahdollisesti aiheutuvista vahingoista.
6.6 Sopimuksen siirto
Liittyjä ilmoittaa kirjallisesti laitokselle kiinteistön luovutuksesta. Liittyjä sitoutuu sisällyttämään luovutuskirjaan ehdon, jonka nojalla liittyjän sopimus siirretään luovutuksensaajalle ja jonka nojalla luovutuksensaaja si- toutuu noudattamaan kaikkia sen ehtoja.
Luovutuksensaaja tulee sopijapuoleksi, kun laitos on hyväksynyt sopimuksen siirron. Laitos ilmoittaa luovutuksensaajalle siirron hyväksymisestä. Siirron hyväksyminen edellyttää, että liittymismaksu on maksettu ja muut sopimuksen ehdot täytetty tai uusi liittyjä on ottanut edellä mainitut velvoitteet nimenomaisesti vastatta- vakseen. Muussa tapauksessa luovutuksensaaja katsotaan uudeksi liittyjäksi, jonka kanssa tehdään uusi liitty- mis- ja käyttösopimus ja jolta veloitetaan liittymismaksu.
Kiinteistön luovutuksella tarkoitetaan edellä tässä kohdassa toimenpidettä, jonka seurauksena kiinteistön omistaja tai omistajan vertainen haltija vaihtuu.
Liittyjä ei voi ilman laitoksen hyväksyntää siirtää sopimukseen perustuvia maksu- tai muita velvoitteitaan vuokralaiselle tai kolmannelle.
6.7 Palvelun keskeyttäminen
Laitoksella on oikeus keskeyttää veden toimittaminen sekä jäteveden vastaanottaminen ja erottaa kiinteistön vesi- ja viemärilaitteistot (kvv-laitteistot) laitoksen vesijohdosta ja/tai viemäristä, jos
a) asiakas ei kirjallisesta huomautuksesta huolimatta huolehdi siitä, että kvv-laitteistot ovat määräysten ja muiden säädösten edellyttämässä kunnossa.
b) asiakas anastaa tai yrittää anastaa vettä tai käyttää vettä sopimuksen vastaisella tavalla tai laitoksen kirjal- lisesta huomautuksesta välittämättä on ilman laitoksen lupaa jakanut tonttivesijohtonsa kautta vettä kolmannelle tai johtanut kolmannen viemärivesiä oikeudettomasti tonttiviemäreiden kautta yleisiin vie- märeihin.
c) asiakas kirjallisesta muistutuksesta huolimatta olennaisesti laiminlyö maksuvelvollisuutensa. Veden toi- mittamista ja viemäriveden vastaanottamista ei kuitenkaan voida keskeyttää kuluttajalta tai asuinkäy- tössä olevalta pienkiinteistöltä, jos tällaisen asiakkaan maksamatta oleva maksu tai useampi maksu yh- teensä ei ole vähintään 170 euroa tai jos vanhimman maksamatta olevan laskun eräpäivästä ei ole kulu- nut vähintään kolmea (3) kuukautta.
d) asiakas muulla tavoin olennaisesti rikkoo tai laiminlyö lainsäädännöstä, viranomaismääräyksistä tai sopi- muksesta johtuvat velvoitteensa.
e) muu asiakas kuin kuluttaja on asetettu konkurssiin ja laitoksella on saatavia konkurssipesästä tai kiin- teistö on ulosmittauksessa liittyjän veloista eikä vakuutta maksujen suorittamisesta ole annettu.
Laitos saa keskeyttää veden toimittamisen sekä viemäriveden vastaanottamisen aikaisintaan viiden (5) vii- kon kuluttua siitä, kun keskeyttämisen uhkasta on ensimmäisen kerran ilmoitettu asiakkaalle eikä laimin- lyöntiä tai velvoitteiden rikkomista ole oikaistu ajoissa ennen ilmoitettua keskeyttämisajankohtaa.
Jos toiminta on kuitenkin omiaan aiheuttamaan välitöntä vaaraa tai huomattavaa haittaa laitoksen käytölle taikka terveydelle tai ympäristölle tai jos muu asiakas kuin kuluttaja on asetettu konkurssiin, veden toimitta- minen sekä viemäriveden vastaanottaminen saadaan keskeyttää välittömästi.
Laitos ei vastaa verkostosta erottamisesta johtuvista veden toimittamisen ja/tai viemäriveden poisjohtami- sen ja vastaanoton keskeytyksestä mahdollisesti aiheutuvista vahingoista, haitoista tai edunmenetyksistä.
Palvelun keskeyttäminen tai irtisanominen ei vapauta asiakasta maksuvelvollisuutensa täyttämisestä eikä aiheuttamiensa vahinkojen korvaamisesta.
6.8 Kuluttajaa koskeva erityisehto
Kun asiakas on näiden kuluttajansuojalain tarkoittama kuluttaja, maksun laiminlyönnin osalta sovelletaan asiakkaaseen lisäksi seuraavaa ehtoa:
Jos maksun laiminlyönti aiheutuu kuluttajan maksuvaikeuksista, joihin hän on joutunut vakavan sairauden tai työttömyyden taikka muun niihin rinnastettavan erityisen seikan vuoksi pääasiassa omatta syyttään, ja asiakas on tällaisista maksuvaikeuksista ilmoittanut laitokselle, veden toimittaminen sekä viemäriveden vastaanottaminen saadaan keskeyttää aikaisintaan kymmenen viikon kuluttua siitä, kun keskeyttämisen uhkasta on ensimmäisen kerran ilmoitettu asiakkaalle.
Kuluttaja on velvollinen ilmoittamaan laitokselle kirjallisesti laskun maksamisen esteenä olevasta seikasta heti, kun se on kuluttajan tiedossa. Ilmoitus ei vapauta kuluttajaa maksuvelvollisuudesta.
6.9 Toimituksen jatkaminen keskeytyksen jälkeen
Kun palvelun toimittaminen on keskeytetty, palvelun toimittamista jatketaan sen jälkeen, kun keskeyttämi- sen aihe on poistettu, edellyttäen, että liittymis- ja käyttösopimus on yhä voimassa.
Laitos ei ole kuitenkaan velvollinen jatkamaan palvelun toimittamista ennen kuin asiakas on maksanut kirjallisesta huomautuksesta tai muista ilmoituksista sekä muista keskeytykseen ja jälleen kytkentään liittyvistä toimenpiteistä aiheutuneet maksut ja kustannukset ja erääntyneet laitoksen saatavat.
7. Maksut
7.1 Vesihuollon maksut
Laitos perii taksassa ja/tai hinnastossa ja palvelumaksuhinnastossa määrättyjä maksuja. Edellä mainitut mak- sut ovat luettavissa laitoksen internetsivuilta osoitteessa www.vokmeri-kaarina.fi.
7.2 Maksujen muutokset
Laitoksella on oikeus muuttaa maksuja ja taksarakennettaan, jos muutoksen syynä on jokin seuraavista:
- lainsäädännön muutos tai viranomaisen siihen perustuva päätös
- muu erityinen syy olosuhteiden olennaisesti muututtua
Lisäksi laitoksella on oikeus muuttaa maksuja ja taksarakennettaan niin, että sopimuksen sisältö ei kokonai- suutena olennaisesti muutu, jos muutoksen syynä on jokin seuraavista:
- hinnoittelu- ja sopimusjärjestelmien uudistaminen
- laitoksen käyttö- ja investointikustannusten muutos, ottaen huomioon, että vesihuoltolain mukaan
laitoksen kaikki kustannukset tulee kattaa maksuilla
- ympäristön- ja terveydensuojelusta, luonnonvarojen käytöstä, maankäytön rajoituksista aiheutuvat
kustannukset tai näiden kustannusten muutos
Lisäksi laitoksella on aina oikeus tehdä maksuihin ja taksarakenteeseen vähäisiä muutoksia, joilla ei ole vaiku- tusta sopimuksen keskeiseen sisältöön.
Maksujen muutoksista ja muutosten perusteista sekä taksarakenteen muutoksesta laitos ilmoittaa asiakkaalle vähintään yhtä (1) kuukautta ennen muutosten voimaantuloa. Ilmoitus lähetetään asiakkaan laskutusosoittee- seen ja se voi esimerkiksi sisältyä asiakkaalle lähetettävään laskuun.
8. Mittaus
8.1 Vedenkulutus ja viemäriveden määrä
Vedenkulutus todetaan laitoksen asentamalla vesimittarilla tai poikkeustapauksessa laitoksen suorittamalla arvioinnilla.
8.2 Mittarin asentaminen
Laitoksella on oikeus asentaa vesimittari kutakin vesiliittymää kohden.
Jos laitos ei asenna yllä tarkoitettua vesimittaria, laitos luovuttaa vesimittarin asiakkaalle ja asiakas vastaa vesi- mittarin asianmukaisesta ja virheettömästä asennuksesta ammattilaisen toimesta. Asiakas vastaa asennusku- luista. Laitoksella on oikeus tarkistaa asennuksen asianmukaisuus ja virheettömyys ja laitoksella on oikeus edellyttää, että asiakas kustannuksellaan korjaa virheellisen asennuksen.
Vesimittarin omistaa laitos, ellei toisin sovita.
Viemärilaitokseen liittymisen edellytyksenä on asiakkaan vedenkulutuksen mittaus.
Laitoksen/asiakkaan ei kuitenkaan tarvitse asentaa vesimittaria, jos vedenkulutus on erityisestä syystä vähäi- nen tai jos kiinteistö on liittynyt ainoastaan laitoksen viemäriin. Laitoksella on oikeus päättää edellä tarkoite- tusta asiasta.
8.3 Mittaritila
Asiakas on velvollinen huolehtimaan siitä, että laitos voi esteettä suorittaa mittarin lukemiseen, asentamiseen, huoltoon, vaihtamiseen yms. liittyvät toimenpiteet.
8.4 Luenta
Laitos lukee vesimittarit tarpeen mukaan.
Asiakkaan tulee toimittaa laskutusta varten tarvittavat lukematiedot laitoksen määrääminä aikoina. Ellei mitta- rin lukemaa ole toimitettu määräajassa eikä luennasta ole erikseen toisin sovittu laitoksen kanssa, laitoksella on oikeus suorittaa laskutus arvion perusteella tai periä palvelumaksuhinnaston mukainen korvaus suorittamas- taan luennasta.
8.5 Kunnossapito
Vesimittarin kunnossapitää kustannuksellaan laitos. Mikäli vesimittari on vaurioitunut asiakkaasta johtuvasta syystä, laitoksella on oikeus periä vaihdosta, huollosta ja korjauksesta aiheutuneet kulut asiakkaalta.
Ainoastaan laitoksella on oikeus asentaa, korjata, poistaa, kytkeä tai tarkistaa vesimittari sekä murtaa sen sinetti.
8.6 Tarkistaminen
Laitos tarkistaa vesimittarit kustannuksellaan määrävälein.
Lisäksi laitos tarkistaa vesimittarin asiakkaan kirjallisesta pyynnöstä. Asiakkaalla on oikeus olla läsnä tarkistuk- sessa. Toimenpiteestä tehdään pöytäkirja.
9. Laskutus
9.1 Lasku
Laskusta on käytävä riittävän selkeästi ilmi laskutuksen perusteena käytetyt kulutus- ja yksikköhintatiedot, las- kutuskausi sekä erillisistä toimenpiteistä perityt maksut.
Laitos laskuttaa asiakasta vähintään kerran vuodessa. Laitos on oikeutettu laskuttamaan käyttömaksut vesimit- tarin luennan perusteella edellisiin laskutuskausiin tai arviointiin perustuvina erinä, jolloin lopullinen maksu määrätään mittarin luennassa todetun tai laitoksen pyynnöstä tapahtuneen, asiakkaan ilmoittaman mittarin- luennan mukaisen todellisen kulutuksen perusteella.
Laitos hyvittää asiakkaalle liikaa maksetun ja lisä veloittaa puuttuvan määrän. Hyvitykselle tai lisäveloitukselle ei suoriteta korkoa. Mikäli hyvitettävä tai veloitettava määrä on vähäinen, laitos voi suorittaa tai periä sen seu- raavassa laskussa.
9.2 Laskun maksaminen
Laskut lähetetään asiakkaan ilmoittamaan laskutusosoitteeseen. Laskut on maksettava viimeistään laskuun merkittynä eräpäivänä. Laskun lähettämisen ja eräpäivän välillä on oltava vähintään kaksi viikkoa. Jos asiakas on muu kuin kuluttaja, sopijapuolet voivat sopia myös lyhyemmästä erääntymisajasta.
9.3 Maksun laiminlyönti
Jos asiakas laiminlyö laskun määräaikaisen maksamisen, on yliajalta maksettava korkolain mukainen viivästys- korko laskun eräpäivästä lukien. Jokaisen maksumuistutuksen lähettämisestä laitos on oikeutettu perimään palvelumaksuhinnastossa määrätyn maksun.
9.4 Hyvitys / lisäveloitus
Asiakas voi tehdä laitokselle laskua koskevat huomautukset kirjallisesti tai suullisesti. Huomautuksen tekemi- nen ei vapauta asiakasta laskun määräaikaisesta maksamisesta, paitsi jos laskun eräpäivä tai määrä on selvästi virheellinen ilmeisen kirjoitusvirheen johdosta.
Jos huomautus osoittautuu aiheelliseksi tai laitos muutoin huomaa laskuttaneensa virheellisesti, laitos hyvittää asiakkaalle tai veloittaa asiakkaalta puuttuvan määrän. Hyvityksestä tai lisäveloituksesta ei makseta korkoa.
Laskutus-, mittaus- tai mittarin luentavirheen perusteella laitoksella on oikeus lisäveloitukseen ja asiakkaalla oikeus hyvitykseen. Laskutus-, mittaus- tai mittarin luentavirheeseen perustuvia saatavia laitos ja asiakas voivat vaatia enintään kolmen vuoden ajalta.
Asiakas voi kuitenkin vaatia laskutus-, mittaus- tai mittarin luentavirheeseen perustuvia saataviaan virheen koko vaikutusajalta, ei kuitenkaan kymmentä vuotta pidemmältä ajalta, jos laskutus-, mittaus- ja mittarin luen- tavirheen syntymisajankohta ja sen vaikutus laskutukseen voidaan jälkeen päin todeta.
Hyvitys tai lisäveloitus suoritetaan laskutuksen yhteydessä tai erikseen mittauslaitteiden tarkistukseen, asiak- kaan aikaisempiin kulutusmääriin tai muihin tietoihin perustuvan, laitoksen suorittaman arvion nojalla. Lisäve- loitukselle tai hyvitykselle ei suoriteta korkoa sen kertymisen ajalta. Lisäveloituksen maksamiselle on asiak- kaalle myönnettävä kohtuullinen maksuaika. Jollei asiakas myönnetyssä ajassa maksa lisäveloituksesta aiheutu- nutta laskua, voidaan siitä tämän jälkeiseltä ajalta periä korkolain mukaista viivästyskorkoa.
10. Laitoksen toiminta ja keskeytykset
10.1 Laitoksen toiminta
Laitos pyrkii toimimaan siten, että vedentoimituksen ja viemäriveden vastaanoton katkokset ja vedentoimituk- sen paineen tai laadunvaihtelut eivät poikkea alalla yleisesti hyväksytystä käytännöstä.
Laitos voi antaa tarvittaessa toimintaohjeita vedentoimituksen tai viemäriveden vastaanoton katkoksiin varau- tumisesta, varoajoista ja menettelytavoista katkosten aikana ja välittömästi niiden jälkeen.
10.2 Virhe ja oikeus hinnanalennukseen
Vesihuollossa on virhe, kun veden laatu tai toimitustapa tai laitoksen palvelu ei vastaa sitä, mitä sopimuksen tai säädösten perusteella voidaan edellyttää. Vesihuollossa on virhe myös silloin, kun se on yhtäjaksoisesti tai toistuvasti keskeytynyt, jollei keskeytystä voida pitää keskeytyksen syy ja olosuhteet huomioon ottaen vähäise- nä.
Virheenä pidetään myös liitostyön tai veden toimittamisen ja/tai viemäriveden vastaanoton aloittamisen vii- västymistä sovitusta ajankohdasta, jos viivästyminen johtuu laitoksesta ja jos viivästystä ei ole pidettävä syy ja olosuhteet huomioon ottaen vähäisenä.
Asiakkaalla on oikeus virhettä vastaavaan hinnanalennukseen. Jos virhe perustuu vesihuollon keskeytykseen, hinnanalennuksen määrä on vähintään kahta viikkoa vastaava osuus vuotuisesta perusmaksusta. Vaatimus hinnanalennuksesta on esitettävä laitokselle kohtuullisessa ajassa siitä, kun asiakas havaitsi virheen tai hänen olisi pitänyt se havaita.
Virheenä ei pidetä jäljempänä kohdissa 10.3, 10.4. ja 10.5 tarkoitettuja tai niihin rinnastettavia tilanteita.
10.3 Ylivoimainen este
Laitoksella on oikeus tilapäisesti keskeyttää vedentoimitus ja/tai viemäriveden vastaanotto tai rajoittaa niitä ylivoimaisen esteen vuoksi.
Ylivoimaisen esteen sattuessa laitos vapautuu vedentoimituksesta ja viemäriveden vastaanotosta siinä määrin ja niin pitkäksi ajaksi, kuin laitoksen normaali toiminta on ylivoimaisen esteen vuoksi mahdotonta.
10.4 Ennalta arvaamaton tilapäinen keskeytys
Laitoksesta riippumattoman syyn tai asiakkaan tai kolmannen aiheuttaman syyn kuten vedentoimitukseen tai viemäriveden vastaanottoon tarvittavan laitteen tai putken rikkoutumisen, sähkön toimituskatkoksen, veden- hankinnan häiriöiden tai muun vastaavan syyn takia voi laitos tilapäisesti keskeyttää tai rajoittaa vedentoimi- tusta ja viemäriveden vastaanottoa.
10.5 Tilapäinen keskeytys huoltotyön osalta
Vedentoimitukseen tai viemäriveden vastaanottoon tarvittavan laitteen, koneistoihin tai verkostoon kohdistu- van työn tai muun välttämättömän syyn vuoksi laitos voi tilapäisesti keskeyttää vedentoimituksen ja/tai vie- märiveden vastaanoton tai rajoittaa niitä.
10.6 Keskeytyksistä ja rajoituksista tiedottaminen
Ennalta arvaamattomista ja äkillisesti syntyneistä vedentoimituksen tai viemäriveden vastaanoton keskeytyk- sistä tai rajoituksista laitos tiedottaa olosuhteet huomioon ottaen viipymättä asiakkaalle.
Huolto-, korjaus- ym. töiden takia tapahtuvista, etukäteen tiedossa olevista keskeytyksistä tai rajoituksista lai- tos tiedottaa hyvissä ajoin ennen töiden aloittamista.
10.7 Laitoksen korvausvelvollisuus
Laitos korvaa vesihuollossa olevasta virheestä henkilölle taikka yksityiseen käyttöön tai kulutukseen tarkoite- tulle ja vahinkoa kärsineen pääasiassa sellaiseen tarkoitukseen käyttämälle omaisuudelle aiheutuneen välittö- män vahingon.
Laitos korvaa vesihuollossa olevasta virheestä kuluttajalle aiheutuvan välittömän taloudellisen vahingon. Välil- lisen vahingon laitos on velvollinen korvaamaan vain, jos virhe tai vahinko aiheutuu olennaisesta huolimatto- muudesta laitoksen puolella. Välilliset vahingot on lueteltu vesihuoltolain 28 §:n 3 momentissa.
Laitos ei vastaa niistä haitoista, vahingoista tai edunmenetyksistä, jotka aiheutuvat asiakkaalle sellaisista toimi- tuksen keskeytyksistä ja rajoituksista, jotka eivät johdu vesihuollon virheestä.
Laitos ei vastaa niistä veden laadun ja paineen vaihteluista tai viemäriveden vastaanoton keskeytyksistä tai ra- joituksista aiheutuvista haitoista, vahingoista tai edunmenetyksistä, jotka eivät johdu vesihuollon virheestä.
Laitos ei myöskään vastaa vahingoista, haitoista tai edunmenetyksistä, jotka johtuvat siitä, että kiinteistön vesi- huolto on keskeytetty asiakkaan pyynnöstä tai jotka johtuvat asiakkaan tai kolmannen henkilön laitteista, toi- menpiteistä tai laiminlyönneistä.
Jos asiakas omalla toiminnallaan aiheuttaa vahingon, ei laitoksella ole velvollisuutta korvata sitä.
11. Kiinteistön vesihuoltolaitteistot
11.1 Kvv-laitteistot
Kiinteistön vesihuoltolaitteistoja (kvv-laitteistoja) ovat kiinteistön laitteistot talous- ja jäteveden johtamiseksi. Tonttijohtoja ovat tonttivesijohto ja tonttiviemäri. Tonttivesijohto on talousveden johtamista varten asen- nettu liittämiskohdan ja kiinteistön vesimittarin välinen johto. Tonttiviemäri on liittämiskohdan ja rakennuk- sen välinen jätevesiviemäri.
11.2 Laitoksen velvollisuudet
Laitoksella on oikeus suorittaa tonttijohtojen liitostyö laitoksen johtoihin.
Jos laitos ei suorita tonttijohtojen liitostyötä laitoksen johtoihin, asiakas vastaa tonttijohtojen asianmukaisesta ja virheettömästä liitostyöstä laitoksen johtoihin ammattilaisen toimesta. Asiakas vastaa asennuskuluista. Lai- toksella on oikeus tarkistaa liitostyön asianmukaisuus ja virheettömyys ja laitoksella on oikeus edellyttää, että asiakas kustannuksellaan korjaa virheellisen asennuksen.
11.3 Asiakkaan velvollisuudet
Asiakas on velvollinen viipymättä ilmoittamaan laitokselle tonttijohdoissa sekä laitoksen laitteissa havaitsemis- taan vioista ja vuodoista.
Kiinteistön omistaja tai haltija vastaa kiinteistön vesihuoltolaitteistosta liittämiskohtaan saakka. Asiakas vastaa kiinteistökohtaisten kvv-laitteiden kunnosta.
Asiakas ei saa sulkea eikä avata tonttivesijohtoon kuuluvaa sulkuventtiiliä ilman laitoksen lupaa.
12. Erimielisyydet
Laitoksen ja asiakkaan välisiä sopimuksia sekä näitä yleisiä toimitusehtoja koskevat erimielisyydet ratkaistaan tuomioistuimessa. Kanne nostetaan laitokseen liitetyn kiinteistön sijaintipaikan käräjäoikeudessa, ellei yksit- täistapauksessa ole toisin sovittu tai pakottavasta lainsäädännöstä muuta johdu.
Asiakas, joka on kuluttajansuojalaissa tarkoitettu kuluttaja, voi saattaa vesihuollon sopimusehtoja koskevat erimielisyydet kuluttajariitalautakunnan käsiteltäväksi ja nostaa kanteen Suomessa olevan kotipaikkansa käräjä- oikeudessa.